top of page
na storen widok.jpg
Szukaj
  • Milena Kowalczyk

Żałoba

Żałoba jest procesem bardzo indywidualnym i uznaje się, że może ona trwać od 3 miesięcydo roku. Przedłużona żałoba wskazuje, że osoba ma problemy z zamknięciem pewnych etapów i potrzebuje wsparcia specjalisty w tej dziedzinie.

Nie jest to proces łatwy ani krótki i każda osoba przechodzi inaczej przez fazy żałoby.


Być może zainteresuje Cię również


Kiedy bliski człowiek odchodzi, czujemy ból i pustkę. Ciężko jest pogodzić się ze stratą, zwłaszcza nagłą.

Tak było z moją przyjaciółką, która straciła swojego mentora w wypadku. Długo nie mogła się pogodzić z tą nieoczekiwaną dla niej sytuacją.

Przejście przez etapy żałoby, które postępowały po sobie zajęło jej kilka ładnych miesięcy. Inaczej jest, kiedy towarzyszymy bliskiej osobie w długiej i uciążliwej chorobie. Wtedy mamy czas na przygotowanie się na jej odejście i pożegnanie z tą osobą. Taka sytuacja wydaje się być prostsza, a jednak to jak przechodzimy przez fazy żałoby i ile czasu nam one zajmują są bardzo indywidualne.

Następstwem każdej z tych strat jest żałoba. Jest ona nieodłączną częścią naszego życia Rozstanie z partnerem, z przyjaciółką, utrata ciąży, niezachodzenie w ciążę, czasem nawet przeprowadzka… - każda z tych sytuacji związana jest z procesem pożegnania, kontemplacji, akceptacji i powrotu do stanu spokoju. W momencie śmierci przerwana zostaje więź zarówno fizyczna, psychiczna oraz emocjonalna. Można rzec, że w tym momencie przestaje istnieć znany nam dotychczasowy świat. Żeby zacząć w nim funkcjonować na nowo, potrzebny jest czas. Nie jest to proces łatwy ani krótki i każda osoba przechodzi inaczej przez fazy żałoby.


Więcej na ten temat możesz znaleźć tu:


Istnieje ryzyko zwłaszcza w pierwszym roku żałoby, że u osoby dotkniętej stratą rozwinie się stan depresyjny lub lękowy. Wtedy warto poprosić o pomoc lub poszukać profesjonalnego wsparcia.

Etapy żałoby trwają u każdego inną ilość czasu i mogą inaczej wyglądać.

1. Szok i otępienie – jest to okres zaprzeczenia, a czasem odrealnienia od rzeczywistości. Niektórzy nie pamiętają dokładnie co w tym czasie się z nimi działo.

2. Tęsknota i żal – jest to czas bardzo silnych emocji, zwłaszcza smutku i złości, która może być trudna do zaakceptowania przez otoczenie. Ważne jest tu wsparcie najbliższych. W tym etapie bardzo ciężko jest zaakceptować tą nową sytuację i się z nią pogodzić. Warto na tym etapie spotkać się ze specjalistą – psychologiem lub psychoterapeutą, który pomoże nam w tym momencie przejść przez ten niezwykle trudny moment.

3. Dezorganizacja – cały otaczający nas i przewidywalny świat właśnie się zmienia. Wszystko się przetasowuje i układa na nowo. To jest czas pomiędzy tym co znaliśmy i tym czego nie znamy. To jest ten moment, kiedy musimy na nowo uczyć żyć bez tej osoby.

4. Reorganizacja – życie kreuje się na nowo. Pojawiają się stałe elementy, które dają poczucie stabilności i bezpieczeństwa. Nadal może towarzyszyć smutek i tęsknota za tą osobą.

5. Akceptacja danej sytuacji – ten etap kończy żałobę.

Bardzo ważne jest przejście przez te etapy, dając sobie tyle czasu, ile potrzebujemy, bez tłumienia emocji. Warto jest korzystać przy tym ze wsparcia najbliższego otoczenia jak i specjalistów.

Jeśli potrzebujesz pomocy w przepracowaniu żałoby bądź znasz osobę, która potrzebuje takiej pomocy zapraszam do kontaktu: twojterapeutaonline@gmail.com

Źródła:



0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

Stres

Stres to stan, którego doświadczamy wszyscy. Jest naturalną i nieuniknioną odpowiedzią na bodziec wewnętrzny lub zewnętrzny.

Comments


bottom of page